Szülő – gyermek és tanár kapcsolata
Szülő – gyermek és tanár kapcsolata
A hármas kapocs.
u Az iskolában együtt kell működni a szülőnek, a gyereknek és a tanárnak egyaránt.
A tanuló helyzete igen sajátos a közoktatásban. Az iskolát a szülő választja ki, s e döntésével rábízza gyermekét a kiválasztott iskolára.
Az iskola és a tanuló nincs alá-fölérendeltségi viszonyban, sőt jogilag a szülő a megrendelő.
A nevelés és oktatás folyamatában kiemelkedő szerepe van a pedagógus – szülő - tanuló kapcsolatrendszernek, döntő módon a bizalomra épülő együttműködésnek.
A szülőt be kell vonni az iskolai életbe.
A tanulói, a szülői közösség és a pedagógus közösség harmonikus együttműködése arra a célra jön létre, hogy az iskolába beiratkozott tanulók részére biztosítsák a fejlődésükhöz, az eredményes tanuláshoz szükséges szolgáltatásokat, és a tanulók a képességüknek, tehetségüknek és szorgalmuknak megfelelően elsajátítsák azokat az ismereteket, amelyeket az iskola a felkészítő pedagógusok munkáján keresztül közvetít.
Az iskolák egyedül nem tudják megoldani a tanuló családi hátteréből adódó gondokat, problémákat.
A szülők előtt ki kell nyitni az iskola kapuit, hogy lássák, megfelelő környezetben van gyermekük.
Az iskolák feladata az, hogy olyan légkört alakítson ki, amely a legnagyobb együttműködési lehetőséget kínálja a szülőknek.
Az iskolának a szülővel szemben is érvényesítenie kell a tanuló érdekeit.
Konfliktus mentességre törekedjünk
A hatékony együttműködés alapfeltétele a párbeszéd, és a konfliktusmentesség.
A gyerek számára csak akkor hiteles a tanító és szülei közötti jó kapcsolat, ha ez látható, érzékelhető.
A gyermeknevelés a pedagógus és a szülő közös feladata.
Állandó párbeszéd szükséges.
A pedagógusoknak és a szülőknek fel kell készülniük az együttműködésre.
Szervezhetünk közös programot a szülőkkel.
A szülő számára az iskola bonyolult rendszer.
Fontos a szülő számára, hogy a tanároktól támogatást kapjon abban a kérdésben, hogy miként érdemes kapcsolódnia az osztályhoz, évfolyamhoz, iskolához, egyes esetekben iskolán kívüli fórumokhoz.
Fontos szerepe van a nyílt napoknak, a közös rendezvényeknek, mint karácsony, farsang, gyalog túra, gyermeknap stb., mely közel hozza egymáshoz az intézmény nevelőit, gyermekeit, szüleit.
|